Seminarium dyplomowe
Informacje ogólne
| Kod przedmiotu: | PEN-1S3-D-SD |
| Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
| Nazwa przedmiotu: | Seminarium dyplomowe |
| Jednostka: | Akademia Wymiaru Sprawiedliwości |
| Grupy: | |
| Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
LUB
2.00
(zmienne w czasie)
|
| Język prowadzenia: | polski |
| Kierunek studiów: | Penitencjarystyka |
| Profil kształcenia: | Ogólnoakademicki |
| Specjalność: | Penitencjarystyka |
| Forma studiów: | stacjonarne |
| Poziom studiów: | Pierwszy stopień |
| Rok studiów: | 2 |
| Semestr studiów: | 3 |
| Nakład pracy studenta (obciążenie studenta): | Uczestnictwo w zajęciach. Terminowe wywiązywanie się z zadań. Dostarczanie na czas gotowych rozdziałów pracy dyplomowej. Aktywność na zajęciach. |
| Skrócony opis: |
Głównym zadaniem seminarium dyplomowego jest wprowadzenie studentów w problematykę pisania pracy dyplomowej z zakresu penitencjarystyki. W kolejnych etapach prowadzonego seminarium zostaną poruszone kwestie metod badawczych, zasad sporządzania tekstów naukowych, przypisów, badań naukowych, narzędzi badawczych. Na dalszych etapach seminarium bardzo istotna będzie praca indywidualna promotora i studenta. |
| Pełny opis: |
Zadaniem prowadzonego seminarium dyplomowego jest wypracowanie przez studentów warsztatu pracy naukowej. Poruszone zostaną techniczne oraz metodologiczne aspekty redagowania pracy dyplomowej: konstrukcja pracy, cytowanie, referowanie, definiowanie, możliwości korzystania z prac innych autorów z uczuleniem studentów na kwestie związane z plagiatem i późniejszymi badaniami antyplagiatowymi. W dalszej części seminarium nastąpi doprecyzowanie tematów prac i ich weryfikacja. Zadaniem studentów będzie również zaprezentowanie i zreferowanie postępów w swoich pracach badawczych z zachowaniem terminów (czasu) wprowadzonych przez prowadzącego zajęcia. Bardzo ważnym elementem prowadzonego seminarium będzie praca indywidualna ze studentem, przedstawianie przez studenta problemów dotyczących realizacji pracy, kształcenie umiejętności krytycznej refleksji i omawiania problemu badawczego przez studenta. Na ostatnim etapie seminarium, będzie miała miejsce akceptacja i ocena całości pracy dyplomanta. |
| Literatura: |
1. Kaczmarek T., Poradnik dla studentów piszących pracę licencjacką lub magisterską, Warszawa 2005. 2. Węglińska M., Jak pisać pracę magisterską? Poradnik dla studentów, Kraków 2010. 3. Woźniak, K., O pisaniu pracy magisterskiej na studiach humanistycznych. Przewodnik praktyczny. Warszawa 1998. 4. Zaczyński, W. P.,Poradnik autora prac seminaryjnych, dyplomowych i magisterskich, Warszawa: 1995. 5. Zbroińska, B., Piszę pracę licencjacką i magisterską. Kielce 1998. 6. Żebrowski, W. Technika pisania prac licencjackich i magisterskich: zagadnienia wybrane. Olsztyn 2006. 7. H. Dominiczak, Wstęp do badań historycznych, Warszawa 1998. 8. J. J. Czarkowski, M. Strzelec, Praca badawcza penitencjarysty, Warszawa 2020. 9. B. Miśkiewicz, Wstęp do badań historycznych, Warszawa 1988. 10. T. Jałmużna, I. Michalska, G. Michalski, Konteksty i metody w badaniach historyczno-pedagogicznych, Kraków 2004. |
| Efekty uczenia się: |
1. rozumie znaczenie i miejsce nauk historycznych w obszarze nauk humanistycznych i społecznych oraz w penitencjarystyce. 2. ma poszerzoną i uporządkowaną wiedzę z zakresu metodologii historii oraz historii historiografii oraz penitencjarystyki. Potrafi przeprowadzić kwerendę bibliograficzną i źródłową; 3. ma sprecyzowane zainteresowania badawcze oraz opanowaną na poziomie zaawansowanym terminologię związaną z własnymi zainteresowaniami naukowymi; formułuje pytania badawcze; 4. rozumie relacje pomiędzy przeszłością a aktualnymi problemami więziennictwa; formułuje tezy; 5. rozumie powiązania interdyscyplinarne historii z innymi naukami w tym głównie z penitencjarystyką. 6. potrafi zaprezentować efekty swojej pracy na seminarium w różnorodnej formie, między innymi posługując się technikami multimedialnymi; 7. systematycznie i samodzielnie zdobywa wiedzę oraz rozwija własne zainteresowania naukowe; 8. bierze udział w seminaryjnej dyskusji oraz innych formach naukowej wymiany poglądów; potrafi uzasadniać swoje stanowisko, szanując jednocześnie odmienne opinie i krytyczne oceny; 9. rozumie i stosuje normy etyczne w pracy naukowej oraz zna i stosuje przepisy prawa związane z przestrzeganiem własności intelektualnej; |
| Metody i kryteria oceniania: |
ocena niedostateczna - E1. ocena dostateczna - E1, E2, E3, E4. ocena dobra - E1, E2, E3, E4, E5, E6, E7 ocena bardzo dobra - E1, E2, E3, E4, E5, E6, E7, E8, E9. |
| Praktyki zawodowe: |
Brak przewidzianych praktyk zawodowych dla tego przedmiotu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
| Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-27 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Jakub Czarkowski | |
| Prowadzący grup: | Tomasz Kośmider, Monika Szewczyk, Maciej Tanaś | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
| Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Barbara Galas, Witold Kołodziejczyk, Bartosz Kułan, Marcin Mazurek, Jan Pol, Łukasz Roman, Monika Szewczyk | |
| Prowadzący grup: | Barbara Galas, Witold Kołodziejczyk, Bartosz Kułan, Marcin Mazurek, Jan Pol, Łukasz Roman, Monika Szewczyk | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
|
| Skrócony opis: |
Celem zajęć seminaryjnych w pierwszym semestrze jest przygotowanie koncepcji pracy licencjackiej, osadzonej w obszarze wybranej przez studenta problematyki badawczej z zakresu danej subdyscypliny. |
|
| Pełny opis: |
Zajęcia obejmują seminaria i pracę własną studenta. Aby przygotować koncepcję pracy licencjackiej student 1. Formułuje temat pracy licencjackiej 2. Sporządza bibliografię pracy 3. Dokonuje przeglądu literatury przedmiotu oraz literatury metodologicznej 4. Określa cel badań 5. Stawia problemy badawcze i hipotezy 6. Dokonuje doboru metod i narzędzi badań 7. Określa teren badań i charakterystykę badanej grupy 8. Sporządza pisemną koncepcję pracy |
|
| Literatura: |
T. Pilch, T. Bauman, Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, (rozdz. 6. opracował A. Radźko; wyd. 3, poprawione i rozszerzone), Warszawa 2010, Wyd, Akademickie "ŻAK" Wysocka E., Diagnoza w resocjalizacji, Warszawa 2009, Wyd. Naukowe PWN Jaworska A., Leksykon resocjalizacji, Kraków 2012, Wyd. Impuls Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne. Warszawa 2001, Wyd. APS Machel H., Wprowadzenie do pedagogiki penitencjarnej, Gdańsk 1994, Wyd. UG |
|
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
| Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Sławomir Cudak, Monika Szewczyk | |
| Prowadzący grup: | Piotr Banasiak, Sławomir Cudak, Jakub Czarkowski, Marta Kozłowska, Mariusz Kuryłowicz, Marcin Strzelec, Monika Szewczyk, Aneta Wójcik-Skwarska | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
| Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Piotr Banasiak, Olga Khyzhna, Witold Kołodziejczyk, Marta Kozłowska, Mariusz Snopek, Monika Szewczyk | |
| Prowadzący grup: | Piotr Banasiak, Olga Khyzhna, Witold Kołodziejczyk, Marta Kozłowska, Mariusz Snopek, Monika Szewczyk | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
|
| Skrócony opis: |
Celem zajęć seminaryjnych w pierwszym semestrze jest przygotowanie koncepcji pracy licencjackiej, osadzonej w obszarze wybranej przez studenta problematyki badawczej z zakresu danej subdyscypliny. |
|
| Pełny opis: |
Zajęcia obejmują seminaria i pracę własną studenta. Aby przygotować koncepcję pracy licencjackiej student 1. Formułuje temat pracy licencjackiej 2. Sporządza bibliografię pracy 3. Dokonuje przeglądu literatury przedmiotu oraz literatury metodologicznej 4. Określa cel badań 5. Stawia problemy badawcze i hipotezy 6. Dokonuje doboru metod i narzędzi badań 7. Określa teren badań i charakterystykę badanej grupy 8. Sporządza pisemną koncepcję pracy |
|
| Literatura: |
T. Pilch, T. Bauman, Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, (rozdz. 6. opracował A. Radźko; wyd. 3, poprawione i rozszerzone), Warszawa 2010, Wyd, Akademickie "ŻAK" Wysocka E., Diagnoza w resocjalizacji, Warszawa 2009, Wyd. Naukowe PWN Jaworska A., Leksykon resocjalizacji, Kraków 2012, Wyd. Impuls Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne. Warszawa 2001, Wyd. APS Machel H., Wprowadzenie do pedagogiki penitencjarnej, Gdańsk 1994, Wyd. UG |
|
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (w trakcie)
| Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-15 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Sławomir Cudak, Sławomir Grzesiak, Mariusz Kuryłowicz, Mateusz Lewandowski, Mariusz Snopek, Maciej Tanaś | |
| Prowadzący grup: | Sławomir Grzesiak, Mariusz Kuryłowicz, Mateusz Lewandowski, Mariusz Snopek, Maciej Tanaś | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie |
|
| Skrócony opis: |
Celem zajęć seminaryjnych w pierwszym semestrze jest przygotowanie koncepcji pracy licencjackiej, osadzonej w obszarze wybranej przez studenta problematyki badawczej z zakresu danej subdyscypliny. |
|
| Pełny opis: |
Zajęcia obejmują seminaria i pracę własną studenta. Aby przygotować koncepcję pracy licencjackiej student 1. Formułuje temat pracy licencjackiej 2. Sporządza bibliografię pracy 3. Dokonuje przeglądu literatury przedmiotu oraz literatury metodologicznej 4. Określa cel badań 5. Stawia problemy badawcze i hipotezy 6. Dokonuje doboru metod i narzędzi badań 7. Określa teren badań i charakterystykę badanej grupy 8. Sporządza pisemną koncepcję pracy |
|
| Literatura: |
PODSTWOWA: Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2007. Bulenda T., Nawój-Śleszyński A. (red.), Polski system penitencjarny w stulecie odzyskania niepodległości. VI Kongres Penitencjarny, Warszawa 2020. Grzesiak S. (red.), Bezpieczeństwo dynamiczne w kontekście polskiego i norweskiego systemu penitencjarnego, Warszawa 2025. Kuryłowicz M., Strzelec M. (red.), Praca penitencjarna, Warszawa 2022 Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2011. Niełaczna M., Administracja więzienna. Służba czy władza?, Warszawa 2023. Nowak B.M., Grzesiak S. (red.), Strategia reintegracji społecznej osób skazanych. Integralny model wspomagania resocjalizacyjno-readaptacyjnego, Warszawa 2022. Przesławski T., Służba Więzienna w Polsce. Administracja i podstawy działania. Warszawa, 2012. Palka S. (red.), Podstawy metodologii badań w pedagogice, Gdańsk 2010. Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Kraków 2001. 2. UZUPEŁNIAJACA: Law-Education-Security (The Prison System Review – Przegląd Więziennictwa Polskiego), lata 2020-2025 - http://psr.edu.pl/ Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny wykonawczy Ustawa z dnia 9 kwietnia 2010 r. o Służbie Więziennej Regulamin Nr 1/2010 DGSW z dnia 18 października 2010 r. w sprawie zasad etyki zawodowej funkcjonariuszy i pracowników Służby Więziennej. |
|
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wymiaru Sprawiedliwości.
