Kurs terenowego promotora zdrowia SW
Informacje ogólne
| Kod przedmiotu: | PEN-1N5-FPZ-KTPZ |
| Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
| Nazwa przedmiotu: | Kurs terenowego promotora zdrowia SW |
| Jednostka: | Akademia Wymiaru Sprawiedliwości |
| Grupy: | |
| Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
LUB
3.00
(zmienne w czasie)
|
| Język prowadzenia: | polski |
| Kierunek studiów: | Penitencjarystyka |
| Profil kształcenia: | Praktyczny |
| Forma studiów: | niestacjonarne |
| Poziom studiów: | Pierwszy stopień |
| Rok studiów: | 3 |
| Semestr studiów: | 5 |
| Nakład pracy studenta (obciążenie studenta): | LICZBA GODZIN REALIZOWANYCH PRZY BEZPOŚREDNIM UDZIALE NAUCZYCIELA /GODZINY KONTAKTOWE/ Udział w ćwiczeniach 30 godzin |
| Skrócony opis: |
Nabycie przez uczestników kursu umiejętności niezbędnych do organizowania, realizacji i oceny skuteczności oddziaływań promujących zdrowie (ćwiczenia) Ukształtowanie u uczestników przekonania o szczególnej misji terenowego promotora zdrowia w strukturach SW (ćwiczenia) Ukształtowanie u uczestników woli stałego rozwijania kompetencji osobistych niezbędnych do realizacji skutecznych oddziaływań prozdrowotnych na rzecz środowiska więziennego (ćwiczenia) |
| Pełny opis: |
1. Wprowadzenie do metodyki promowania zdrowia (ćwiczenia) • Adaptacja metodyki wychowania fizycznego oraz metod wykorzystywanych w rekreacji dla potrzeb promocji zdrowia • Diagnozowanie potrzeb grupy docelowej z perspektywy promotora zdrowia • Metody nauczania, metody wychowania, metody oddziaływania wysiłkiem fizycznym oraz metody nauczania ruchu w warsztacie pracy terenowego promotora zdrowia – optymalne kierunki samokształcenia • Zalecenia metodyczne dotyczące konstruowania programów promocji zdrowia obowiązujące w SW 2. Promowanie zdrowia wśród personelu więziennego (ćwiczenia) • Konstruowanie programów promocji zdrowia oraz planowanie oddziaływań prozdrowotnych niewymagających ujęcia w programy a przeznaczonych do realizacji w miejscach pełnienia służby • Możliwe do realizacji w SW wyjazdowe formy oddziaływań prozdrowotnych dla funkcjonariuszy (obozy kondycyjne, szkolenia z cyklu „Być osobą aktywną”, rajdy turystyczne etc.) 3. Promowanie zdrowia wśród osób osadzonych w więzieniu (ćwiczenia) • Zagrożenia zdrowia wynikające z izolacji penitencjarnej • Rozpoznawanie deficytów w obszarze edukacji zdrowotnej oraz potrzeb zdrowotnych osób osadzonych. Współpraca z więzienną służbą zdrowia • Organizowanie zajęć prozdrowotnych w warunkach więzienia • Łączenie oddziaływań prozdrowotnych i resocjalizujących wg założeń wychowania fizycznego resocjalizującego w praktyce terenowego promotora zdrowia SW. Zastosowania idei „Rehabilitation in shorts” • Sylwetka zawodowa wychowawcy SW ds. sportu oraz terenowego promotora zdrowia SW 4. Możliwości współpracy z instytucjami zewnętrznymi ukierunkowanej na wzrost atrakcyjności i skuteczności oddziaływań prozdrowotnych adresowanych do obu subzbiorowości środowiska więziennego (ćwiczenia) 5. Metody ewaluacji oddziaływań promujących zdrowie (ćwiczenia) |
| Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Bielski J., Podstawowe problemy teorii wychowania fizycznego. Impuls, Kraków 2012. 2. Broussal-Derval A., Metoda Cross-treningu, Aha 2017 3. Corbin C. B., J. WelkJ., Corbin W. R., Welk K., 2007: Fitness i wellness. Kondycja, sprawność, zdrowie. Zysk i S-ka. 4. Górna-Łukasik K., Przekazywanie wiadomości w procesie wychowania fizycznego. AWF w Katowicach, 2010. 5. Kwieciński J., Tomczak M. (red.), Wychowanie fizyczne - metodyka nauczania i aplikacja. Jak pisać programy autorskie z wychowania fizycznego. PWSZ w Koninie, 2013. 6. Warchoł K., Podstawy metodyki współczesnego wychowania fizycznego. Fosze, Rzeszów 2017. 7. Woynarowska B., 2017: Edukacja zdrowotna. Podstawy teoretyczne, metodyka. praktyka. PWN, Warszawa. 8. Boyle M. 2019: Nowoczesny trening funkcjonalny. Trenuj efektywniej i zmniejsz ryzyko kontuzji. Wydawca: Galaktyka, 9. Ambroży T. 2005: Trening holistyczny. Wpływ aktywności fizycznej na realizację bezpieczeństwa osobistego i społecznego. Wydawca: Eropean Association for Security. 10. Kalymc A. 2020: Siła i sprawność kalistenika. Wydawca: Galaktyka. 11. Woronowicz B., 2016: Uzależnienia. Geneza, terapia i powrót do zdrowia. Media Rodzina. 12. Woynarowska B., 2017: Edukacja zdrowotna. Podstawy teoretyczne, metodyka. praktyka. PWN, Warszawa. Literatura podstawowa: 1. Hansen A., 2017: Projekt zdrowie. Szwedzki poradnik inteligenta. Jak świadomie wyćwiczyć ciało i umysł. Smak Słowa, Sopot. 2. Hoffman, R., Collingwood T.R. (2005) Fit for duty. An Officer's Guide to Total Fitness. Champaign: wyd, 2, Human Kinetics, 3. Jurgielewicz-Urniaż M., 2012: Sport i wychowanie zdrowotne. Olsztyńska Szkoła Wyższa im. Józefa Rusickiego. 4. Kaźmierczak A., Kowalska J. E., Makarczuk A., Maszorek-Szymala A. (red.), Biospołeczne uwarunkowania uczestnictwa w kulturze fizycznej i zdrowotnej osób w różnym wieku. Uniwersytet Łódzki 2017. 5. Pańczyk W., 2012: Wychowanie fizyczne dla zdrowia. Aktywność fizyczna w plenerze wobec zdrowotnych potrzeb człowieka cywilizacji konsumpcyjnej. Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego. 6. Ozimek M., Jurczak A., 2013: Wychowanie fizyczne i rekreacja w terenie naturalnym. WSBiP w Ostrowcu Świętokrzyskim. 7. Wylie R., Uptgraft J., Paine J., 2012: CrossFit Study. Biblioscholar. 8. Klukowski K., Łapiński P., Wiza A., Kaczmarek A. (red.), 2006: Promocja zdrowia we współczesnym więziennictwie. COSSW w Kaliszu, PSNARiT, PTNKF, Kalisz. 9. Łapiński P. 2012: Aktualne wyzwania polskiego systemu penitencjarnego w obszarze promocji zdrowia. Przegląd Więziennictwa Polskiego nr 76-77, Wydawnictwo CZSW, Warszawa. 10. Puchalski K., Korzeniowska E. Promocja zdrowia w zakładzie pracy: wsparcie dla zdrowego odżywiania się i aktywności fizycznej. 11. Dzubiński Z.,Jankowski K. 2012 Kultura fizyczna a socjalizacja. AWF Warszawa 12. Bogucki J. 2021; Sprawność fizyczna funkcjonariuszy SW w służbie kandydackiej w kontekście rozwijania ich potencjału zdrowotnego – raport z badań. The Prison Systems Review, nr 111, Warszawa 13. Broussal-Derval A. 2017: Metoda Cross-treningu. Wydawca: Aha! 14. Chodakowska E., Kavoukis L., Choiński T. 2015: Uniwersalny trening personalny. Wydawnictwo K. E. Liber. 15. Santana J. C. 2017: Trening Funkcjonalny. Wydawca: DB Publishing |
| Efekty uczenia się: |
Z1_PENIT6P_W01 Zna metodykę wychowania fizycznego oraz treningu zdrowotnego (z uwzględnieniem najnowszych form organizacyjnych i metod obciążania organizmu wysiłkiem oraz z użyciem różnych środków treningowych) Z1_PENIT6P_W02 Zna szczególne zagrożenia zdrowia i wyzwania w obszarze promocji zdrowia dotyczące personelu więziennego oraz osób osadzonych w zakładach karnych i aresztach śledczych Z1_PENIT6P_W03 Zna możliwości współpracy z instytucjami zewnętrznymi ukierunkowanej na wzrost atrakcyjności i skuteczności oddziaływań prozdrowotnych adresowanych do obu subzbiorowości środowiska więziennego Z1_PENIT6P_U01 Potrafi dokonać diagnozy stylu życia pojedynczych osób oraz grup społecznych i ustalić w ten sposób priorytety w obszarze pożądanych zmian z perspektywy dbałości o zdrowie i sprawność fizyczną Z1_PENIT6P_U02 Potrafi projektować programy oddziaływań prozdrowotnych optymalnie dopasowany do potrzeb i możliwości pojedynczych osób czy grup społecznych ze szczególnym uwzględnieniem prozdrowotnej aktywności fizycznej oraz realizować takie programy Z1_PENIT6P_U03 Potrafi dokonać pomiaru podstawowych efektów realizowanych przez siebie oddziaływań prozdrowotnych oraz wyciągać z nich służące poprawie zdrowia podmiotu oddziaływań Z1_PENIT6P_K01 Odczuwa powinność ukazywania idei dbałości o zdrowie i sprawność fizyczną w kategoriach jednej z podstawowych powinności funkcjonariusza SW Z1_PENIT6P_K02 Odczuwa powinność idei ukazywania dbałości o zdrowie i sprawność fizyczną w kategoriach istotnej determinanty skutecznego włączenia się w życie społeczne osób zwalnianych z więzień. Z1_PENIT6P_K02 Odczuwa potrzebę popularyzowania zdrowego stylu życia ze szczególnym uwzględnieniem upowszechniania prozdrowotnej aktywności fizycznej, racjonalnego odżywiania oraz działań w obszarze profilaktyki uzależnień Z1_PENIT6P_K03 Wyraża wolę fachowego metodycznego wspierania funkcjonariuszy i pracowników więziennictwa oraz osób osadzonych w zakładach karnych i aresztach śledczych w podejmowanych przez nich staraniach o utrzymanie zdrowia i sprawności fizycznej na satysfakcjonującym poziomie |
| Metody i kryteria oceniania: |
Warsztaty (ćwiczenia), wykłady aktywizowane, prace własne i projekty. na ocenę końcową(po 6 semestrze) składa się: - frekwencja i aktywność na zajęciach , powyżej 60% - samodzielne zaplanowanie i przeprowadzenia zajęć z zakresu promocji zdrowia - stworzenie programu promocji zdrowia |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
| Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 16 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Jarosław Bogucki | |
| Prowadzący grup: | Jarosław Bogucki | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
| Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Jarosław Bogucki, Sebastian Świątnicki | |
| Prowadzący grup: | Jarosław Bogucki, Sebastian Świątnicki | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wymiaru Sprawiedliwości.
