Akademia Wymiaru Sprawiedliwości - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kurs terenowego promotora zdrowia SW

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PEN-1N5-FPZ-KTPZ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Kurs terenowego promotora zdrowia SW
Jednostka: Akademia Wymiaru Sprawiedliwości
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 LUB 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Kierunek studiów:

Penitencjarystyka

Profil kształcenia:

Praktyczny

Forma studiów:

niestacjonarne

Poziom studiów:

Pierwszy stopień

Rok studiów:

3

Semestr studiów:

5

Nakład pracy studenta (obciążenie studenta):

LICZBA GODZIN REALIZOWANYCH PRZY BEZPOŚREDNIM UDZIALE NAUCZYCIELA /GODZINY KONTAKTOWE/

Udział w ćwiczeniach 30 godzin

Skrócony opis:

Nabycie przez uczestników kursu umiejętności niezbędnych do organizowania, realizacji i oceny skuteczności oddziaływań promujących zdrowie (ćwiczenia)

Ukształtowanie u uczestników przekonania o szczególnej misji terenowego promotora zdrowia w strukturach SW (ćwiczenia)

Ukształtowanie u uczestników woli stałego rozwijania kompetencji osobistych niezbędnych do realizacji skutecznych oddziaływań prozdrowotnych na rzecz środowiska więziennego (ćwiczenia)

Pełny opis:

1. Wprowadzenie do metodyki promowania zdrowia (ćwiczenia)

• Adaptacja metodyki wychowania fizycznego oraz metod wykorzystywanych w rekreacji dla potrzeb promocji zdrowia

• Diagnozowanie potrzeb grupy docelowej z perspektywy promotora zdrowia

• Metody nauczania, metody wychowania, metody oddziaływania wysiłkiem fizycznym oraz metody nauczania ruchu w warsztacie pracy terenowego promotora zdrowia – optymalne kierunki samokształcenia

• Zalecenia metodyczne dotyczące konstruowania programów promocji zdrowia obowiązujące w SW

2. Promowanie zdrowia wśród personelu więziennego (ćwiczenia)

• Konstruowanie programów promocji zdrowia oraz planowanie oddziaływań prozdrowotnych niewymagających ujęcia w programy a przeznaczonych do realizacji w miejscach pełnienia służby

• Możliwe do realizacji w SW wyjazdowe formy oddziaływań prozdrowotnych dla funkcjonariuszy (obozy kondycyjne, szkolenia z cyklu „Być osobą aktywną”, rajdy turystyczne etc.)

3. Promowanie zdrowia wśród osób osadzonych w więzieniu (ćwiczenia)

• Zagrożenia zdrowia wynikające z izolacji penitencjarnej

• Rozpoznawanie deficytów w obszarze edukacji zdrowotnej oraz potrzeb zdrowotnych osób osadzonych. Współpraca z więzienną służbą zdrowia

• Organizowanie zajęć prozdrowotnych w warunkach więzienia

• Łączenie oddziaływań prozdrowotnych i resocjalizujących wg założeń wychowania fizycznego resocjalizującego w praktyce terenowego promotora zdrowia SW. Zastosowania idei „Rehabilitation in shorts”

• Sylwetka zawodowa wychowawcy SW ds. sportu oraz terenowego promotora zdrowia SW

4. Możliwości współpracy z instytucjami zewnętrznymi ukierunkowanej na wzrost atrakcyjności i skuteczności oddziaływań prozdrowotnych adresowanych do obu subzbiorowości środowiska więziennego (ćwiczenia)

5. Metody ewaluacji oddziaływań promujących zdrowie (ćwiczenia)

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Bielski J., Podstawowe problemy teorii wychowania fizycznego. Impuls, Kraków 2012.

2. Broussal-Derval A., Metoda Cross-treningu, Aha 2017

3. Corbin C. B., J. WelkJ., Corbin W. R., Welk K., 2007: Fitness i wellness. Kondycja, sprawność, zdrowie. Zysk i S-ka.

4. Górna-Łukasik K., Przekazywanie wiadomości w procesie wychowania fizycznego. AWF w Katowicach, 2010.

5. Kwieciński J., Tomczak M. (red.), Wychowanie fizyczne - metodyka nauczania i aplikacja. Jak pisać programy autorskie z wychowania fizycznego. PWSZ w Koninie, 2013.

6. Warchoł K., Podstawy metodyki współczesnego wychowania fizycznego. Fosze, Rzeszów 2017.

7. Woynarowska B., 2017: Edukacja zdrowotna. Podstawy teoretyczne, metodyka. praktyka. PWN, Warszawa.

8. Boyle M. 2019: Nowoczesny trening funkcjonalny. Trenuj efektywniej i zmniejsz ryzyko kontuzji. Wydawca: Galaktyka,

9. Ambroży T. 2005: Trening holistyczny. Wpływ aktywności fizycznej na realizację bezpieczeństwa osobistego i społecznego. Wydawca: Eropean Association for Security.

10. Kalymc A. 2020: Siła i sprawność kalistenika. Wydawca: Galaktyka.

11. Woronowicz B., 2016: Uzależnienia. Geneza, terapia i powrót do zdrowia. Media Rodzina.

12. Woynarowska B., 2017: Edukacja zdrowotna. Podstawy teoretyczne, metodyka. praktyka. PWN, Warszawa.

Literatura podstawowa:

1. Hansen A., 2017: Projekt zdrowie. Szwedzki poradnik inteligenta. Jak świadomie wyćwiczyć ciało i umysł. Smak Słowa, Sopot.

2. Hoffman, R., Collingwood T.R. (2005) Fit for duty. An Officer's Guide to Total Fitness. Champaign: wyd, 2, Human Kinetics,

3. Jurgielewicz-Urniaż M., 2012: Sport i wychowanie zdrowotne. Olsztyńska Szkoła Wyższa im. Józefa Rusickiego.

4. Kaźmierczak A., Kowalska J. E., Makarczuk A., Maszorek-Szymala A. (red.), Biospołeczne uwarunkowania uczestnictwa w kulturze fizycznej i zdrowotnej osób w różnym wieku. Uniwersytet Łódzki 2017.

5. Pańczyk W., 2012: Wychowanie fizyczne dla zdrowia. Aktywność fizyczna w plenerze wobec zdrowotnych potrzeb człowieka cywilizacji konsumpcyjnej. Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

6. Ozimek M., Jurczak A., 2013: Wychowanie fizyczne i rekreacja w terenie naturalnym. WSBiP w Ostrowcu Świętokrzyskim.

7. Wylie R., Uptgraft J., Paine J., 2012: CrossFit Study. Biblioscholar.

8. Klukowski K., Łapiński P., Wiza A., Kaczmarek A. (red.), 2006: Promocja zdrowia we współczesnym więziennictwie. COSSW w Kaliszu, PSNARiT, PTNKF, Kalisz.

9. Łapiński P. 2012: Aktualne wyzwania polskiego systemu penitencjarnego w obszarze promocji zdrowia. Przegląd Więziennictwa Polskiego nr 76-77, Wydawnictwo CZSW, Warszawa.

10. Puchalski K., Korzeniowska E. Promocja zdrowia w zakładzie pracy: wsparcie dla zdrowego odżywiania się i aktywności fizycznej.

11. Dzubiński Z.,Jankowski K. 2012 Kultura fizyczna a socjalizacja. AWF Warszawa

12. Bogucki J. 2021; Sprawność fizyczna funkcjonariuszy SW w służbie kandydackiej w kontekście rozwijania ich potencjału zdrowotnego – raport z badań. The Prison Systems Review, nr 111, Warszawa

13. Broussal-Derval A. 2017: Metoda Cross-treningu. Wydawca: Aha!

14. Chodakowska E., Kavoukis L., Choiński T. 2015: Uniwersalny trening personalny. Wydawnictwo K. E. Liber.

15. Santana J. C. 2017: Trening Funkcjonalny. Wydawca: DB Publishing

Efekty uczenia się:

Z1_PENIT6P_W01 Zna metodykę wychowania fizycznego oraz treningu zdrowotnego

(z uwzględnieniem najnowszych form organizacyjnych i metod obciążania organizmu wysiłkiem oraz z użyciem różnych środków treningowych)

Z1_PENIT6P_W02 Zna szczególne zagrożenia zdrowia i wyzwania w obszarze promocji zdrowia dotyczące personelu więziennego oraz osób osadzonych w zakładach karnych i aresztach śledczych

Z1_PENIT6P_W03 Zna możliwości współpracy z instytucjami zewnętrznymi ukierunkowanej na wzrost atrakcyjności i skuteczności oddziaływań prozdrowotnych adresowanych do obu subzbiorowości środowiska więziennego

Z1_PENIT6P_U01 Potrafi dokonać diagnozy stylu życia pojedynczych osób oraz grup społecznych i ustalić w ten sposób priorytety w obszarze pożądanych zmian z perspektywy dbałości o zdrowie i sprawność fizyczną

Z1_PENIT6P_U02 Potrafi projektować programy oddziaływań prozdrowotnych optymalnie dopasowany do potrzeb i możliwości pojedynczych osób czy grup społecznych ze szczególnym uwzględnieniem prozdrowotnej aktywności fizycznej oraz realizować takie programy

Z1_PENIT6P_U03 Potrafi dokonać pomiaru podstawowych efektów realizowanych przez siebie oddziaływań prozdrowotnych oraz wyciągać z nich służące poprawie zdrowia podmiotu oddziaływań

Z1_PENIT6P_K01 Odczuwa powinność ukazywania idei dbałości o zdrowie i sprawność fizyczną w kategoriach jednej z podstawowych powinności funkcjonariusza SW

Z1_PENIT6P_K02 Odczuwa powinność idei ukazywania dbałości o zdrowie i sprawność fizyczną w kategoriach istotnej determinanty skutecznego włączenia się w życie społeczne osób zwalnianych z więzień.

Z1_PENIT6P_K02 Odczuwa potrzebę popularyzowania zdrowego stylu życia ze szczególnym uwzględnieniem upowszechniania prozdrowotnej aktywności fizycznej, racjonalnego odżywiania oraz działań w obszarze profilaktyki uzależnień

Z1_PENIT6P_K03 Wyraża wolę fachowego metodycznego wspierania funkcjonariuszy i pracowników więziennictwa oraz osób osadzonych w zakładach karnych i aresztach śledczych w podejmowanych przez nich staraniach o utrzymanie zdrowia i sprawności fizycznej na satysfakcjonującym poziomie

Metody i kryteria oceniania:

Warsztaty (ćwiczenia), wykłady aktywizowane, prace własne i projekty.

na ocenę końcową(po 6 semestrze) składa się:

- frekwencja i aktywność na zajęciach , powyżej 60%

- samodzielne zaplanowanie i przeprowadzenia zajęć z zakresu promocji zdrowia

- stworzenie programu promocji zdrowia

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Bogucki
Prowadzący grup: Jarosław Bogucki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Bogucki, Sebastian Świątnicki
Prowadzący grup: Jarosław Bogucki, Sebastian Świątnicki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wymiaru Sprawiedliwości.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.2.0.0 (2025-07-14)