Akademia Wymiaru Sprawiedliwości - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Edukacja dla bezpieczeństwa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PEN-2S2-FB-EDB
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Edukacja dla bezpieczeństwa
Jednostka: Akademia Wymiaru Sprawiedliwości
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Kierunek studiów:

Penitencjarystyka

Profil kształcenia:

Praktyczny

Specjalność:

Przedmiot fakultatywny

Forma studiów:

stacjonarne

Poziom studiów:

Drugi stopień

Rok studiów:

1

Semestr studiów:

2

Nakład pracy studenta (obciążenie studenta):

WYKŁADY: 30 GODZIN

Praca samodzielna,

Analiza literatury przedmiotu

Skrócony opis:

Cele przedmiotu:

C1- zapoznać studentów z istotą i zakresem problematyki edukacji dla bezpieczeństwa i jej znaczeniem w kontekście budowania zintegrowanego systemu bezpieczeństwa narodowego;

C2 - nauczyć studentów oceniać współczesne zagrożenia i wyzwania cywilizacyjne i społeczne;

C3 - kształtować właściwe postawy i wartości dotyczące bezpieczeństwa personalnego i strukturalnego.

Pełny opis:

Treści merytoryczne:

1. Edukacja dla bezpieczeństwa – pojęcie, zakres i organizacja

2. Znaczenie edukacji dla bezpieczeństwa w kontekście budowania zintegrowanego systemu bezpieczeństwa narodowego

3. Tradycje edukacji dla bezpieczeństwa w Polsce

4. System prawno-organizacyjny edukacji dla bezpieczeństwa w Polsce (

5. Edukacja dla bezpieczeństwa w wybranych państwach

6. Rola organów państwowych i samorządowych oraz organizacji pozarządowych i stowarzyszeń w procesie edukacji dla bezpieczeństwa (

7. Edukacja dla bezpieczeństwa w warunkach zmian społecznych i cywilizacyjnych

8. Wychowanie obronne w polskiej myśli i praktyce w okresie średniowiecza, odrodzenia i oświecenia

9. Edukacja dla bezpieczeństwa w II Rzeczypospolitej

10. Instytucje społeczeństwa wychowującego

11. Człowiek w sytuacji zagrożeń społecznych

12. Kształtowanie postaw i zachowań w obliczu zagrożeń/sytuacji kryzysowych

13. Edukacja dla bezpieczeństwa w kontekście wyzwań i zagrożeń militarnych

14. Edukacja dla bezpieczeństwa w kontekście zagrożeń z obszaru bezpieczeństwa publicznego

15. Edukacja dla bezpieczeństwa w kontekście wyzwań z zakresu ratownictwa

16. Edukacja dla bezpieczeństwa a wyzwania i zagrożenia z obszaru bezpieczeństwa społecznego

17. Charakterystyka podstawowych sposobów i metod realizacji edukacji dla bezpieczeństwa w Polsce.

Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA:

1. Stochaj J., Ochrona ludności i obrona cywilna w systemie bezpieczeństwa narodowego, wyd. Difin, 2020.

2. Kunikowski J., Przygotowanie obronne społeczeństwa, wyd. Bellona, Warszawa 2001.

3. Pieczywok A., Edukacja dla bezpieczeństwa wobec zagrożeń i wyzwań współczesności, wyd. AON, Warszawa 2012.

4. Rabiej S., Areczuk A., et al., Ochrona przed skażeniem w obronie cywilnej, wyd. MON, Warszawa 1989.

5. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 21 września 2004 roku w sprawie gotowości obronnej państwa (Dz. U. z 2004 , nr 219, poz. 2218).

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1. Jakubczak R., Skrabacz A., Gąsiorek K. (red.), Obrona narodowa w tworzeniu bezpieczeństwa Polski w XXI w., wyd. Bellona, Warszawa 2008.

2. Konopka H., Bezpieczeństwo edukacji. Edukacja dla bezpieczeństwa, wyd. Libron, Białystok 2013.

3. Kitler W., Bezpieczeństwo narodowe RP, podstawowe kategorie, uwarunkowania, system, wyd. AON, Warszawa 2012.

4. Kitler W., Skrabacz A., Bezpieczeństwo ludności cywilne. Pojęcie, organizacja i zadania w czasie pokoju, kryzysu i wojny, wyd. TWO, Warszawa 2010.

5. Kunikowski J. (red.), Wiedza i edukacja dla bezpieczeństwa, wyd. MON, Warszawa 2002.

6. Pieczywok A. (red.), Wybrane problemy z zakresu edukacji dla bezpieczeństwa, wyd. AON, Warszawa 2011.

Efekty uczenia się:

EK1- student zna podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk o bezpieczeństwie w relacji do nauk społecznych oraz wiedzę o poglądach naukowych i doktrynalnych dotyczących poszczególnych obszarów bezpieczeństwa wewnętrznego. Zna podstawową terminologię dotyczącą bezpieczeństwa wewnętrznego

EK2- student zna zależności między podmiotami i przedmiotami bezpieczeństwa wewnętrznego oraz ich otoczeniem.

EK3- student zna główne kierunki i stanowiska współczesnej nauki o bezpieczeństwie na temat struktur i instytucji oraz organów związanych z bezpieczeństwem wewnętrznym oraz rodzajów więzi społecznych i ich historycznej ewolucji.

EK4- student potrafi poprawnie wykorzystywać wiedzę dotyczącą poszczególnych obszarów bezpieczeństwa państwa do rozwiązywania problemów bezpieczeństwa wewnętrznego i społeczności lokalnych.

EK5- student potrafi dostrzegać dylematy związane z funkcjonowaniem i rozwojem elementów oraz różnych systemów bezpieczeństwa wewnętrznego oraz wskazywać sposoby ich rozwiązywania

EK6- student przez pryzmat posiadanej wiedzy potrafi oceniać proponowane praktyczne rozwiązania podstawowych problemów z zakresu bezpieczeństwa wewnętrznego.

Metody i kryteria oceniania:

METODY OCENIANIA:

WYKŁADY: Zaliczenie z oceną

NA OCENĘ 2

EK1- Student uzyskuje poniżej 50% maksymalnej liczby punktów z części dotyczącej efektu kształcenia 1 wydzielonej z testu końcowego (pracy pisemnej).

EK2- Student uzyskuje poniżej 50% maksymalnej liczby punktów z części dotyczącej efektu kształcenia 2 wydzielonej z testu końcowego (pracy pisemnej).

EK3- Student uzyskuje poniżej 50% maksymalnej liczby punktów z części dotyczącej efektu kształcenia 3 wydzielonej z testu końcowego (pracy pisemnej).

EK4- Student uzyskuje poniżej 50% maksymalnej liczby punktów z części dotyczącej efektu kształcenia 4 wydzielonej z testu końcowego (pracy pisemnej).

EK5- Student uzyskuje poniżej 50% maksymalnej liczby punktów z części dotyczącej efektu kształcenia 5 wydzielonej z testu końcowego (pracy pisemnej).

EK6- Student uzyskuje poniżej 50% maksymalnej liczby punktów z części dotyczącej efektu kształcenia 6 wydzielonej z testu końcowego (pracy pisemnej).

NA OCENĘ 3

EK1- Student uzyskuje 50-59% maksymalnej liczby punktów z części dotyczącej efektu kształcenia 1 wydzielonej z testu końcowego (pracy pisemnej).

EK2- Student uzyskuje 50-59% maksymalnej liczby punktów z części dotyczącej efektu kształcenia 2 wydzielonej z testu końcowego (pracy pisemnej).

EK3- Student uzyskuje 50-59% maksymalnej liczby punktów z części dotyczącej efektu kształcenia 3 wydzielonej z testu końcowego (pracy pisemnej).

EK4- Student uzyskuje 50-59% maksymalnej liczby punktów z części dotyczącej efektu kształcenia 4 wydzielonej z testu końcowego (pracy pisemnej).

EK5- Student uzyskuje 50-59% maksymalnej liczby punktów z części dotyczącej efektu kształcenia 5 wydzielonej z testu końcowego (pracy pisemnej).

EK6- Student uzyskuje 50-59% maksymalnej liczby punktów z części dotyczącej efektu kształcenia 6 wydzielonej z testu końcowego (pracy pisemnej).

NA OCENĘ 4

EK1- Student uzyskuje 70-79% maksymalnej liczby punktów z części dotyczącej efektu kształcenia 1 wydzielonej z testu końcowego (pracy pisemnej).

EK2- Student uzyskuje 70-79% maksymalnej liczby punktów z części dotyczącej efektu kształcenia 2 wydzielonej z testu końcowego (pracy pisemnej).

EK3- Student uzyskuje 70-79% maksymalnej liczby punktów z części dotyczącej efektu kształcenia 3 wydzielonej z testu końcowego (pracy pisemnej).

EK4- Student uzyskuje 70-79% maksymalnej liczby punktów z części dotyczącej efektu kształcenia 4 wydzielonej z testu końcowego (pracy pisemnej).

EK5- Student uzyskuje 70-79% maksymalnej liczby punktów z części dotyczącej efektu kształcenia 5 wydzielonej z testu końcowego (pracy pisemnej).

EK6- Student uzyskuje 70-79% maksymalnej liczby punktów z części dotyczącej efektu kształcenia 6 wydzielonej z testu końcowego (pracy pisemnej).

NA OCENĘ 5

EK1- Student uzyskuje powyżej 89% maksymalnej liczby punktów z części dotyczącej efektu kształcenia 1 wydzielonej z testu końcowego (pracy pisemnej).

EK2- Student uzyskuje powyżej 89% maksymalnej liczby punktów z części dotyczącej efektu kształcenia 2 wydzielonej z testu końcowego (pracy pisemnej).

EK3- Student uzyskuje powyżej 89% maksymalnej liczby punktów z części dotyczącej efektu kształcenia 3 wydzielonej z testu końcowego (pracy pisemnej).

EK4- Student uzyskuje powyżej 89% maksymalnej liczby punktów z części dotyczącej efektu kształcenia 4 wydzielonej z testu końcowego (pracy pisemnej).

EK5- Student uzyskuje powyżej 89% maksymalnej liczby punktów z części dotyczącej efektu kształcenia 5 wydzielonej z testu końcowego (pracy pisemnej).

EK6- Student uzyskuje powyżej 89% maksymalnej liczby punktów z części dotyczącej efektu kształcenia 6 wydzielonej z testu końcowego (pracy pisemnej).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Łukasz Roman
Prowadzący grup: Łukasz Roman
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Cele przedmiotu:

C1- zapoznać studentów z istotą i zakresem problematyki edukacji dla bezpieczeństwa i jej znaczeniem w kontekście budowania zintegrowanego systemu bezpieczeństwa narodowego;

C2 - nauczyć studentów oceniać współczesne zagrożenia i wyzwania cywilizacyjne i społeczne;

C3 - kształtować właściwe postawy i wartości dotyczące bezpieczeństwa personalnego i strukturalnego.

Pełny opis:

Treści merytoryczne:

1. Edukacja dla bezpieczeństwa – pojęcie, zakres i organizacja

2. Znaczenie edukacji dla bezpieczeństwa w kontekście budowania zintegrowanego systemu bezpieczeństwa narodowego

3. Tradycje edukacji dla bezpieczeństwa w Polsce

4. System prawno-organizacyjny edukacji dla bezpieczeństwa w Polsce (

5. Edukacja dla bezpieczeństwa w wybranych państwach

6. Rola organów państwowych i samorządowych oraz organizacji pozarządowych i stowarzyszeń w procesie edukacji dla bezpieczeństwa (

7. Edukacja dla bezpieczeństwa w warunkach zmian społecznych i cywilizacyjnych

8. Wychowanie obronne w polskiej myśli i praktyce w okresie średniowiecza, odrodzenia i oświecenia

9. Edukacja dla bezpieczeństwa w II Rzeczypospolitej

10. Instytucje społeczeństwa wychowującego

11. Człowiek w sytuacji zagrożeń społecznych

12. Kształtowanie postaw i zachowań w obliczu zagrożeń/sytuacji kryzysowych

13. Edukacja dla bezpieczeństwa w kontekście wyzwań i zagrożeń militarnych

14. Edukacja dla bezpieczeństwa w kontekście zagrożeń z obszaru bezpieczeństwa publicznego

15. Edukacja dla bezpieczeństwa w kontekście wyzwań z zakresu ratownictwa

16. Edukacja dla bezpieczeństwa a wyzwania i zagrożenia z obszaru bezpieczeństwa społecznego

17. Charakterystyka podstawowych sposobów i metod realizacji edukacji dla bezpieczeństwa w Polsce.

Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA:

1. Stochaj J., Ochrona ludności i obrona cywilna w systemie bezpieczeństwa narodowego, wyd. Difin, 2020.

2. Kunikowski J., Przygotowanie obronne społeczeństwa, wyd. Bellona, Warszawa 2001.

3. Pieczywok A., Edukacja dla bezpieczeństwa wobec zagrożeń i wyzwań współczesności, wyd. AON, Warszawa 2012.

4. Rabiej S., Areczuk A., et al., Ochrona przed skażeniem w obronie cywilnej, wyd. MON, Warszawa 1989.

5. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 21 września 2004 roku w sprawie gotowości obronnej państwa (Dz. U. z 2004 , nr 219, poz. 2218).

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1. Jakubczak R., Skrabacz A., Gąsiorek K. (red.), Obrona narodowa w tworzeniu bezpieczeństwa Polski w XXI w., wyd. Bellona, Warszawa 2008.

2. Konopka H., Bezpieczeństwo edukacji. Edukacja dla bezpieczeństwa, wyd. Libron, Białystok 2013.

3. Kitler W., Bezpieczeństwo narodowe RP, podstawowe kategorie, uwarunkowania, system, wyd. AON, Warszawa 2012.

4. Kitler W., Skrabacz A., Bezpieczeństwo ludności cywilne. Pojęcie, organizacja i zadania w czasie pokoju, kryzysu i wojny, wyd. TWO, Warszawa 2010.

5. Kunikowski J. (red.), Wiedza i edukacja dla bezpieczeństwa, wyd. MON, Warszawa 2002.

6. Pieczywok A. (red.), Wybrane problemy z zakresu edukacji dla bezpieczeństwa, wyd. AON, Warszawa 2011.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Remigiusz Kubiak
Prowadzący grup: Remigiusz Kubiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Laskowska
Prowadzący grup: Marta Laskowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Cele przedmiotu:

C1- zapoznać studentów z istotą i zakresem problematyki edukacji dla bezpieczeństwa i jej znaczeniem w kontekście budowania zintegrowanego systemu bezpieczeństwa narodowego;

C2 - nauczyć studentów oceniać współczesne zagrożenia i wyzwania cywilizacyjne i społeczne;

C3 - kształtować właściwe postawy i wartości dotyczące bezpieczeństwa personalnego i strukturalnego.

Pełny opis:

Zakres tematyczny zajęć:

1. Pojęcie i zakres edukacji dla bezpieczeństwa (wprowadzenie do dyscypliny; podstawowe definicje i konteksty).

2. Tradycje i kierunki rozwoju edukacji dla bezpieczeństwa w Polsce.

3. System prawno-organizacyjny edukacji dla bezpieczeństwa w Polsce.

4. Różnorodne formy edukacji dla bezpieczeństwa jako filar zintegrowanego systemu bezpieczeństwa narodowego:

a) Rola szkoły w systemie edukacji dla bezpieczeństwa;

b) Zadania administracji rządowej w zakresie edukacji dla bezpieczeństwa;

c) Udział służb mundurowych w zakresie edukacji dla bezpieczeństwa;

d) Rola samorządów lokalnych w zakresie edukacji dla bezpieczeństwa;

e) Organizacje pozarządowe jako partnerzy w edukacji dla bezpieczeństwa;

f) Znaczenie rodziny i grup rówieśniczych w kształtowaniu świadomości i kultury bezpieczeństwa;

g) Rola sektora prywatnego w edukacji dla bezpieczeństwa.

5. Wartości, postawy i odpowiedzialność obywatelska w kontekście edukacji dla bezpieczeństwa.

6. Edukacja dla bezpieczeństwa w wybranych państwach.

7. Edukacja dla bezpieczeństwa w kontekście współczesnych wyzwań, dynamicznych zmian i postępu technologicznego.

8. Edukacja dla bezpieczeństwa współczesnych zagrożeń z różnych obszarów.

9. Kształtowanie postaw i zachowań w obliczu sytuacji kryzysowych.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

Grabowska-Lepczak I., Edukacja dla bezpieczeństwa w ujęciu systemowym, Warszawa 2024.

Gierszewski J., Pieczywok A., Społeczny wymiar bezpieczeństwa człowieka, Warszawa 2019.

Kunikowski J., Przygotowanie obronne społeczeństwa, Warszawa 2001.

Pieczywok A., Edukacja dla bezpieczeństwa wobec zagrożeń i wyzwań współczesności, Warszawa 2012.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

Gierszewski J., Pieczywok A., Bezpieczeństwo kulturowe człowieka w dobie kryzysu jego tożsamości, Warszawa 2022.

Jałmużna T., Rosa R. (red.), Pokój, bezpieczeństwo i prawa człowieka w teorii i praktyce edukacyjnej, Łódź 2006.

Kitler W., Bezpieczeństwo narodowe RP, podstawowe kategorie, uwarunkowania, system, Warszawa 2012.

Konopka H., Bezpieczeństwo edukacji. Edukacja dla bezpieczeństwa, Białystok 2013.

Pieczywok A., Loranty K. (red.), Bezpieczeństwo jako problem edukacyjny, Warszawa 2015.

Ustawa z dnia 5 grudnia 2024 r. o ochronie ludności i obronie cywilnej (Dz.U.2024.1907).

Zieliński K., Ochrona ludności : zarządzanie kryzysowe, Warszawa 2021.

Uwagi:

Warunki zaliczenia przedmiotu:

test pisemny.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2026-02-16 - 2026-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mateusz Lewandowski
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Cele przedmiotu:

C1- zapoznać studentów z istotą i zakresem problematyki edukacji dla bezpieczeństwa i jej znaczeniem w kontekście budowania zintegrowanego systemu bezpieczeństwa narodowego;

C2 - nauczyć studentów oceniać współczesne zagrożenia i wyzwania cywilizacyjne i społeczne;

C3 - kształtować właściwe postawy i wartości dotyczące bezpieczeństwa personalnego i strukturalnego.

Pełny opis:

Zakres tematyczny zajęć:

1. Pojęcie i zakres edukacji dla bezpieczeństwa (wprowadzenie do dyscypliny; podstawowe definicje i konteksty).

2. Tradycje i kierunki rozwoju edukacji dla bezpieczeństwa w Polsce.

3. System prawno-organizacyjny edukacji dla bezpieczeństwa w Polsce.

4. Różnorodne formy edukacji dla bezpieczeństwa jako filar zintegrowanego systemu bezpieczeństwa narodowego:

a) Rola szkoły w systemie edukacji dla bezpieczeństwa;

b) Zadania administracji rządowej w zakresie edukacji dla bezpieczeństwa;

c) Udział służb mundurowych w zakresie edukacji dla bezpieczeństwa;

d) Rola samorządów lokalnych w zakresie edukacji dla bezpieczeństwa;

e) Organizacje pozarządowe jako partnerzy w edukacji dla bezpieczeństwa;

f) Znaczenie rodziny i grup rówieśniczych w kształtowaniu świadomości i kultury bezpieczeństwa;

g) Rola sektora prywatnego w edukacji dla bezpieczeństwa.

5. Wartości, postawy i odpowiedzialność obywatelska w kontekście edukacji dla bezpieczeństwa.

6. Edukacja dla bezpieczeństwa w wybranych państwach.

7. Edukacja dla bezpieczeństwa w kontekście współczesnych wyzwań, dynamicznych zmian i postępu technologicznego.

8. Edukacja dla bezpieczeństwa współczesnych zagrożeń z różnych obszarów.

9. Kształtowanie postaw i zachowań w obliczu sytuacji kryzysowych.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

Grabowska-Lepczak I., Edukacja dla bezpieczeństwa w ujęciu systemowym, Warszawa 2024.

Gierszewski J., Pieczywok A., Społeczny wymiar bezpieczeństwa człowieka, Warszawa 2019.

Kunikowski J., Przygotowanie obronne społeczeństwa, Warszawa 2001.

Pieczywok A., Edukacja dla bezpieczeństwa wobec zagrożeń i wyzwań współczesności, Warszawa 2012.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

Gierszewski J., Pieczywok A., Bezpieczeństwo kulturowe człowieka w dobie kryzysu jego tożsamości, Warszawa 2022.

Jałmużna T., Rosa R. (red.), Pokój, bezpieczeństwo i prawa człowieka w teorii i praktyce edukacyjnej, Łódź 2006.

Kitler W., Bezpieczeństwo narodowe RP, podstawowe kategorie, uwarunkowania, system, Warszawa 2012.

Konopka H., Bezpieczeństwo edukacji. Edukacja dla bezpieczeństwa, Białystok 2013.

Pieczywok A., Loranty K. (red.), Bezpieczeństwo jako problem edukacyjny, Warszawa 2015.

Ustawa z dnia 5 grudnia 2024 r. o ochronie ludności i obronie cywilnej (Dz.U.2024.1907).

Zieliński K., Ochrona ludności : zarządzanie kryzysowe, Warszawa 2021.

Uwagi:

Warunki zaliczenia przedmiotu:

test pisemny.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wymiaru Sprawiedliwości.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.2.0.0 (2025-07-14)